2009-08-26

Allergisk emot mygg är min hund

Detta har jag funnit ut är bra tips  eftersom min hund inte tål mygg  så tål hon nog defentetivt ej bi stick heller

så detta skall jag köpa

Myggen lämnar inte heller hundarna ifred sommarkvällar. Tiguspray finns som hjälp på apotek/djuraffären och är inte bara bra mot loppor och löss utan även mot mygg. Vanliga myggstift kan man också använda på hunden men då bör man ju först smeta in sina egna händer varpå man stryker ut detta på hundens päls och franför allt i ansiktet där de plågas mestadels.
Viatop lindrar klåda efter bara 15-30 min om hunden utsätts för mycket mygg och finns att tillgå hos veterinären och är en bra gel.
¤ Ibland händer det också att hunden blir bistucken. Det brukar normalt sätt gå bra utöver en lokal svullnad. Är hunden inte mer påverkad än av svullnaden kan man göra en egen liten gröt som man lägger på svullnaden.
Blanda bikarbonat med vatten tills det blir en grötig smet. Lägg detta på svullnaden som då neutraliserar giftet. Låt det ligga kvar minst 5-10 min!
En magnecyl kan man också blöta upp i vatten och gnida över insektsbettet som även här neutraliseras på samma sätt.
Även cortison kan ges till hunden som är allergisk. Prata då med din veterinär för utskrift eftersom detta ligger på recept!
¤
Inträffar insektsbett i munnen bör man söka veterinär OMGÅENDE då andningsvägarna kan svullna igen.

 

Inga kommentarer: