2010-08-05

Ullis kladdiga kaka - Recept

Ullis kladdiga kaka

Av Ulrika Frisk.


ca 30 min för 6 port

Ingredienser

1 dl kakao

2 st ägg

100 gram smör, smält

1 dl vetemjöl

1 tsk flingsalt

3 dl socker

3 msk whisky

60 gram mörk choklad (70 %)

2 dl vispgrädde

1 dl röda vinbär

1 dl hallon

citronmeliss, eller myntablad

Tillagning
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smält smöret och chokladen i en kastrull. Blanda ner sockret och låt det smälta lite i smörblandningen.
3. Blanda därefter ner alla ingredienserna i kastrullen och rör om så att det inte blir några klumpar.
4. Häll smeten i en smord form och grädda mitt i ugnen i ca 15-20 min. Kakan ska vara ganska kladdig. Låt svalna en liten stund.
5. Vispa grädden och blanda försiktigt mer vinbären och hallonen. Bred gräddblandningen över kakan och dekorera med mynta eller citronmellissblad.
Kakan är jättegod bara att äta som den är med en kopp svart, starkt kaffe. Denna ska jag testa på min man =) tror han gillar den,fast han gillar ju det mesta fann recept på tasteline måste göra nåt åt vinbären

Ullis kladdiga kaka - Recept

Inga kommentarer: